11) KARCIGAR MAKAMI

a. Durak : Dügah perdesidir
b. Seyir : Inici – çikicidir
c. Dizi : Yerinde Ussak dörtlüsüne, Neva perdesinde Hicaz beslisinin eklenmesiyle meydana gelir.
d. Güçlü : Neva perdesidir
e. Yeden : Rast perdesidir
f. Donanim : Si koma bemol, Mi bakiye bemol, Fa bakiye diyez
BİLGİLERİ..bölüm

Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam - Küçük Mücennep - Artık İkili - Küçük Mücennep - Tam

Dizinin Seyri: Seyre, güçlüsü olan Neva perdesi civarından başlanır. Dizinin muhtelif seslerinde dolaşılarak Neva perdesinde asma kalışyapılır. (Ancak Karcığar makamının karekteristik asma kalış perdesi Çargah perdesi olduğundan genellikle Çargah'ta asma kalış yapılır.) Bu şekilde kalış, Nikriz beşlisi adını alır. Dizinin seslerinde dolaşılarak Uşşak dörtlüsünün sesleri kullanılır ve Dügah perdesinde karar verilir.

Makamın özelliği: Yukarıda izah ettiğim gibi Gerdaniye perdesi üzerinde bir Buselik beşlisi yapılmaktadır. Karcığar makamı dizisi alttan genişlemez. Çargah makamının asma kararı dörtlü ve beşlinin birleştiği yerde değil, Çargah perdesindedir.


12) BASİT SUZİNAK MAKAMI

a. Durak : Rast perdesidir
b. Seyir : Inici – çikicidir
c. Dizi : Yerinde Rast beslisine, Neva perdesinde Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir.
d. Güçlü : Neva perdesidir
e. Yeden : Irak perdesidir
f. Donanim : Si koma bemol, Mi bakiye bemol, Fa bakiye diyez

BİLGİLERİ..bölüm
Tam - Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam - Küçük Mücennep - Artık İkili - Küçük Mücennep

Dizinin Seyri : Inici – çikici seyre sahip olan Basit Suzinak Makaminin seyrine güçlü sesi olan Neva perdesinden baslanir. Orta seslerde dolasilarak Neva perdesinde asma kalis yapilir. Agir yapili bir makam oldugundan genisleme sesleri fazlaca kullanilmaz. Ancak kendi dizisi içerisinde bazi seslerde kalislar yapilarak baska diziler meydana getirilir. Rast beslisinin sesleri kullanilarak Rast perdesinde karar verilir.

Makamin Özelligi: Basit Suzinak Makami, basit makamlarin bir çoguna benzer. Yapisinda Rast ve Hicaz çesnileri vardir. Neva perdesindeki Hicaz dörtlüsü, bir tam ses asagiya inildiginde Çargah perdesinde Nikriz beslisi meydana getirir. Yine Çargah perdesinin bir altindaki ses olan Segah perdesine inilirse, dizi bu kez de Hüzzam olur. Seyir yapilirken genellikle bu perdede kalis gösterilir.


13) KÜRDİ MAKAMI

a. Durak : Dügah perdesidir
b. Seyir : Çıkıcıdır
c. Dizi : Yerinde Kürdi Dörtlüsüne, Neva perdesi üzerinde bir Buselik Beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir.
d. Güçlü : Neva perdesidir
e. Yeden : Rast perdesidir
f. Donanim : Si küçük mücennep bemol

BİLGİLERİ..bölüm
Bakiye - Tam - Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam

Dizinin Seyri : Kürdi makamı, ağır yapılı bir makam olduğu için az kullanılmış makamlardan biridir. Makamın seyrine genellikle Kürdi dörtlüsü sesleriyle başlanır. Neva perdesinde asma kalış yapılır. Sonra dizinin üst tarafında bulunan Buselik beşlisinin seslerine geçilir. Tiz duraktan aşağıya inilirken Neva'da Hicaz yapılabilir. Güçlüde tekrar kalış yapıldıktan sonra Kürdi dörtlüsünün sesleriyle Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Bir sevda geldi başıma (Arif Sami Toker)
* Dudağımda izin hala dururken (Hüseyin Erbay)
* İlkbahara bekle beni demiştin (Talat Er)

Kürdi Makamıyla Basit Makamları tamamlamış olduk. 13 adet basit makamın haricinde yapıları itibariyle basit makamlara çok benzeyen 4 adet makam daha vardır. Bu makamlar;
14) Bayati Makamı
15) Muhayyer Makamı
16) Tahir Makamı
17) Şehnaz Buselik Makamı


14) BAYATİ MAKAMI

Uşşak Makamının aynı olan bu makam, sadece seyrinin değişik olması dolayısıyla Uşşak Makamından ayrılır.
Uşşak Makamının çıkıcı olan seyrine karşılık Bayati Makamının seyri inici - çıkıcıdır. Onun dışında karar, güçlü, donanım ve yeden olarak aynıdır.

Bayati Makamı dizisi, Yerinde Uşşak dörtlüsüne Neva perdesinde Buselik beşlisinin eklenmesiyle meydana gelmiştir.
BİLGİLERİ..bölüm

Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam - Tam - Bakiye - Tam - Tam

Bu makamdaki bazı şarkılar:
* Benzemez kimse sana, tavrına hayran olayım (Fehmi Tokay)
* Kalbim yine üzgün, seni andım da derinden (Selahattin Pınar)
* Seni ne çok sevdiğimi söylesem de bilemezsin (Erol Sayan)




15) MUHAYYER MAKAMI

Hüseyni Makamının inici şekli Muhayyer Makamıdır.
Muhayyer Makamı, inici diziye sahip olduğundan alt taraftan hiç genişleme yapmaz. Daima tiz perdelerde dolaşılır. Sonra Hüseyni Makamı seslerinde gezinilerek Dügah perdesinde karar verilir.

Bu makamdaki bazı şarkılar:
* Batan gün kana benziyor (Sadettin Kaynak)
* Çile bülbülüm çile (Sadettin Kaynak)
* Her halinle her şeyinle güzelsin (Erol Sayan)
* İltimas etmeye yare varırız (Hacı Arif Bey)
* Karadır şu bahtım kara (Neşet Ertaş)


16) TAHİR MAKAMI

Neva Makamının inici şekli Tahir Makamıdır.
Tahir Makamının dizisi, Yerinde Uşşak dörtlüsüne Neva perdesinde bir Rast beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir.

BİLGİLERİ..bölüm
Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam - Tam - Büyük Mücennep - Küçük Mücennep - Tam

Bu makamdaki bazı şarkılar:
* Bahçenizde bir gül olsam koklar mısın gülümden (Şükrü Tunar)
* Dizlerine kapansam, kana kana ağlasam (Sadettin Kaynak)
* Hasta gönlüm ağladıkça gönlüme derman mı var (İsmail Demirkıran)
* Şu dağlardan ne turnalar geçmiştir (Zeki Duygulu)


17) ŞEHNAZ BUSELİK MAKAMI

Buselik Makamının inici şekli Şehnaz Buselik Makamıdır.
Şehnaz Buselik Makamı dizisi, Yerinde Buselik beşlisine Hüseyni perdesi üzerinde Bir Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelir.

Bu makamdaki bazı şarkılar:
* Bir nev-cihandır, serv-i revandır (Zekai Dede)
* Küçüksu'da gördüm seni (Tanburi Mustafa Çavuş)

alıntı