25) EVCARA MAKAMI

Evcara Makamı dizisi, Zirgüleli Hicaz Makamı dizisinin Irak perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir.

a. Durak: Irak perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Evç perdesidir (İkinci derecede Nim Hicaz)
d. Yeden: Acemaşiran perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Fa bakiye diyez, Do bakiye diyez, La bakiye diyez, Mi bakiye diyez

Göçürülmüş Makamlar Makamlar )bölüm

Dizinin Seyri: Evcara Makamının seyrine tiz durak civarından başlanır. Tiz durak civarında ve genişleme seslerinde dolaşılarak Evç perdesinde asma kalış yapılır. Tekrar ana dizinin seslerine geçilerek Nim Hicaz perdesinde asma kalış yapılır. Yedeni olan Acemaşiran perdesi de gösterilerek Irak perdesindeki Hicaz beşlisinin sesleriyle karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Açıldı sineme bir taze yare (Latif Ağa)
* Gel aşkta göster ey yar ruy-i mahını (Alaeddin Yavaşça)
* Gel ey güzeller serveri (Dede Efendi)
* Söndü yadımda akisler gibi (Selahattin Pınar)
* Susmasın gülşen-i can (Alaeddin Yavaşça)


26) HİCAZKAR MAKAMI

Hicazkar Makamı dizisi, Zirgüleli Hicaz Makamı dizisinin Rast perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir.

a. Durak: Rast perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Gerdaniye perdesidir (İkinci derecede Neva)
d. Yeden: Irak perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Mi bakiye bemol, La bakiye bemol, Fa bakiye diyez

Göçürülmüş Makamlar Makamlar )bölüm

Dizinin Seyri: İnici bir karektere sahip olduğundan dolayı Hicazkar Makamı seyrine tiz durak civarından başlanır. Genişleme seslerinde dolaşılarak Gerdaniye perdesinde asma kalış yapılır. Daha sonra ana dizinin seslerine geçilerek Neva'da Kürdi'li, Çargah'da Buselikli kalışlar yapılır. Rast perdesinde Hicaz beşlisinin sesleri kullanılarak karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Ağlatıp küstüreceksen (Alaeddin Şensoy)
* Bahar geldi gül açıldı, aşka geldi bülbül şimdi (Muhlis Sebahattin Ezgi)
* Çiçekler derleyeyim, bir demet eyleyeyim (Muzaffer İlkar)
* Çözmek elimde değil gönlümü senden kadın (Sadettin Kaynak)
* Dinle kalbimdeki feryadı, kulak ver sesine (Alaeddin Yavaşça)
* Gece aya bakıyorum yüzünü zannederek (Muzaffer İlkar)
* Gönlümü duçar eden bu hale hep (Şevki Bey)
* Gönül derdi çekenler (Selahattin Pınar)
* Gül dalında öten bülbülün olsam (Neveser Kökdeş)
* İnan üzülmedim elveda derken (Zekai Tunca)
* Kulağımdan gitmiyor ninni sesin (Özcan Korkut)
* Leyla acep neden ses vermiyor feryadıma (Sadettin Kaynak)
* Mani oluyor halimi takrire hicabım (Tatyos Efendi)
* Sarı mimozamsın sen benim (Alaeddin Yavaşça)
* Senelerce aşkı anmış, mahsun kalpler hep aldanmış (Sabri Süha Ansen)
* Son aşkımı canlandıran en tatlı emelsin (Lemi Atlı)
* Şen gözlerinle yüzüme bir baktın (Alaeddin Yavaşça)
* Yolları gurbete bağlayan dağlar (Sadi Işılay)
* Yüzün güllerden ince, sesin bülbülden tatlı (Sadettin Kaynak)



27) SUZ-İ DİL MAKAMI

Suz-i Dil Makamı dizisi, Zirgüleli Hicaz Makamı dizisinin Hüseyni Aşiran perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir.

a. Durak: Hüseyni Aşiran perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Hüseyni perdesidir (İkinci derecede Buselik)
d. Yeden: Kaba Nim Hisar perdesidir
e. Donanım: Sol bakiye diyez, Re bakiye diyez
Göçürülmüş Makamlar Makamlar )bölüm


Dizinin Seyri : Suz-i Dil Makamı inici diziye sahip olduğundan seyre genellikle tiz durak civarından başlanır. Dizinin üst tarafında bulunan Hicaz dörtlüsünün seslerinde dolaşılarak genişleme seslerine geçilir. Hüseyni üzerinde Hicaz'lı olarak yapılan genişleme sesleri, inişte genellikle Buselik sesleriyle yapılır. Tiz durakta ısrarlı kalışlar yapılır. Ana dizinin seslerine geçilerek Yedeni olan Kaba Nim Hisar perdesi de gösterilerek Hüseyni Aşiran perdesinde karar verilir.

Makamın Özelliği: Birçok geçkinin yapılabildiği ve icrasında ustalık isteyen bu makamın yaratıcısı Tanburi Ali Efendi'dir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Açılmıştı alevler gibi çehrendeki güller ((Ali Rıza Avni)
* Bir nigah ile beni ey dilruba (Nikoğos Ağa)
* Cana gam-ı aşkınla perişan gezer oldum (Leon Hancıyan)
* Gül olsam sızsam imbiklerinden (Bimen Şen)
* Her bir bakışında neşe buldum (Tanburi Ali Efendi)
* Unutamıyorum, unutamıyorum, gecem yok artık gündüzüm yok (Avni Anıl)

alıntı..