37) SAZKAR MAKAMI

Sazkar Makamı Dizisi, yerinde Rast Makamı dizisi, yerinde Uşşak dörtlüsü ve yerinde Segah beşlisi ile meydana gelmiştir.

a. Durak: Rast perdesidir
b. Seyir: Çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Irak perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: Sazkar Makamının seyrine genellikle Rast dizisinin sesleri ile başlanır. Dizinin sesleri kullanılarak güçlüsü olan Neva perdesinde asma kalış yapılır. Genişleme sesleri pek kullanılmaz. Bu nedenle Sazkar Makamının seyri yapılırken sıkça Segah beşlisinin sesleri kullanılır. Segah perdesinde asma kalışlar yapılır. Rast beşlisinin sesleri kullanılarak Rast perdesinde karar verilir.

38) ZAVİL MAKAMI

Zavil Makamı Dizisi, yerinde Mahur Makamı dizisine, yerinde Nikriz beşlisinin eklenmesi ile meydana gelmiştir.

a. Durak: Rast perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Gerdaniye perdesidir
d. Yeden: Geveşt perdesidir
e. Donanım: Fa küçük mücennep diyez

Dizinin Seyri: Zavil Makamının seyrine genellikle tiz durak olan Gerdaniye perdesi civarından başlanır. Mahur dizisinde gezindikten sonra Gerdaniye perdesinde asma kalış yapılır. Daha sonra Çargah dörtlüsünün sesleriyle Neva perdesine inilir ve Neva'da asma kalış yapılır. Seyrin sonlarına doğru Nikriz beşlisinin seslerine geçilir. Tekrar Mahur dizisinin sesleri kullanılarak Rast perdesinde karar verilir.


39) ACEM MAKAMI

Acem Makamı Dizisi, Acemaşiran ve Bayati Makamı dizilerinin birlikte kullanılması ile meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Acem perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol

Dizinin Seyri: Acem Makamının seyrine genellikle Acem perdesindekiÇargah beşlisinin sesleri ile başlanır. Güçlüsü olan Acem perdesinde asma kalış yapılır. Daha sonra Neva perdesine inilerek Buselik'li kalış yapılır. Sonra Bayati dizisine geçilir. Dügah perdesinde karar verilir.

40) MUHAYYER KÜRDİ MAKAMI

Muhayyer Kürdi Makamı Dizisi, yerinde Muhayyer Makamı dizisi ve yerinde Kürdi Makamı dizilerinin birlikte kullanılmasıyla meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Muhayyer perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si küçük mücennep bemol

Dizinin Seyri: Muhayyer Kürdi Makamının seyrine genellikle tiz durak olan Muhayyer perdesi civarından başlanır. Daha çok genişleme sesleri olan Acem perdesi üzerindeki Çargah beşlisinin seslerinde dolaşılarak Muhayyer Makamı dizisi seslerine geçilir. Neva perdesinde asma kalış yapılır. Neva perdesinden karara doğru inilirken Kürdi dörtlüsünün sesleri kullanılır. Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Adım adım ümit verdiğim yollar (Kutlu Payaslı)
* Akşam olunca yarelerim sızlar (Nazif Girgin)
* Akşam yine gölgen, yine gölgen, yine akşam (Sadettin Kaynak)
* Artık yeşerecek bir dalım yok (Necdet Tokatlıoğlu)
* Aşkımla oynama kumar değildir (İsmet Nedim Saatçi)
* Aşkınla yana yana kül olsa da ocağım (İsmet Nedim Saatçi)
* Ayrılık var çıkan falda (Selahattin İçli)
* Baharı bekleyen kumrular gibi (Coşkun Sabah)
* Bakışı çağırır beni uzaktan (Selahattin Pınar)
* Bir kızıl goncaya benzer dudağın (Amir Ateş)
* Bu aşka hiç kimse engel olamaz (Necdet Tokatlıoğlu)
* Bunca güzel içinde birisi var ki (Zekai Tunca)
* Burası Agora meyhanesi (İsmet Nedim Saatçi)
* Duydum ki unutmuşsun gözlerimin rengini (Selahattin Altınbaş)
* Elbet birgün buluşacağız (Mustafa Seyran)
* Göz yaşım şarap olsa (İsmet Nedim Saatçi)
* Hani o bırakıp giderken seni (Yusuf Nalkesen)
* İçin için yanıyor, yanıyor bu gönlüm (Şekip Ayhan Özışık)
* Kadehinde zehir olsa ben içerim bana getir (Erol Sayan)
* O beni bir bahar akşamı terk edip gitti (Şekip Ayhan Özışık)
* Sakın bir söz söyleme, yüzüme bakma sakın (Suat Sayın)
* Söz verirsin severek, bekletirsin üzerek (Necdet Tokatlıoğlu)
* Yalnız kalan ruhumun, acısı çok derindir (Teoman Alpay)



41) ACEMKÜRDİ MAKAMI

Acemkürdi Makamı Dizisi, Dügah perdesi üzerinde (yani yerinde) Kürdi dörtlüsü ve Neva perdesi üzerinde Buselik beşlisinden meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Acem perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si küçük mücennep bemol


Dizinin Seyri: Acemkürdi Makamının seyrine genellikle dizinin üst tarafında bulunan seslerden başlanır. Neva perdesi üzerindeki Buselik beşlisinin seslerinde dolaşılarak güçlüsü olan Acem perdesinde asma kalış yapılır. Acemkürdi Makamı, Acem Makamı gibi Bayati dizisi ve Acem perdesindeki Çargah beşlisinin seslerini kullanır. Bu seslerde dolaşılarak Acem perdesinde sıkça kalışlar yapılır. Daha sonra Kürdi dizisinin sesleri kullanılarak Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Altın tasta gül kuruttum aman Ali'm (Nimet Hanım)
* Artık gelecek sanma sakın, geçti o günler (Arif Sami Toker)
* Aşkımı bir anlasan, gözlerime baksan da (Mustafa Sağyaşar)
* Aşkın ile gündüz gece giryanım efendim ( Sadi Hoşses)
* Aşkın kanununu yazsam yeniden (Sadettin Öktenay)
* Bak yine geçti bahar, gül neylesin neylesin (İzzet Altınbaş)
* Bir sevda geldi başıma, felek su kattı aşıma (Arif Sami Toker)
* Canan bilirim sen beni nalan edeceksin (Ekrem Güyer)
* Fikrimin ince gülü, kalbimin şen bülbülü (İsmail Hakkı Bey)
* Kır atıma bineyim, yar yoluna gideyim (Nasibin Mehmet Yürü)
* Rüzgar uyumuş, ay dalıyor, her taraf ıssız (Refik Fersan)
* Sana eller, ne güzelsin, demesin kıskanırım (Faruk Kayacıklı)
* Sevdadır şu kalbe dolan, bu gerçeği sanma yalan (Alaeddin Şensoy)
* Söyleyin nerde o göz nuru gönül sevgisi yar (Sadettin Kaynak)
* Yar peşinden koşa koşa yoruldum (Zeki Duygulu)
* Yıllar sonra rastladım, çocukluk sevgilime (Yıldırım Gürses)
* Yükselen nağmenle bak, solan güller renk aldı (Muzaffer İlkar)


42) GERDANİYE MAKAMI

Gerdaniye Makamı Dizisi, Rast Makamı ve Hüseyi Makamı dizilerinin birleşmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Gerdaniye perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici bir seyre sahip olan Gerdaniye Makamının seyrine genellikle Gerdaniye perdesi civarından başlanır. Rast dizisinin üst seslerinde gezindikten sonra Gerdaniye perdesinde asma kalış yapılır. Daha sonra Hüseyni dizisinin seslerine geçilir. Karışık gezindikten sonra Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Ah neyleyim gönül gönül senin elinden (Anonim Türkü)
* Al yanağın alına, yanam kimse duymaya (Akın Özkan)
* Bahar olur yaz olur, güzellerde naz olur (Yesari Asım Arsoy)
* Bulut gelir seher ile, çiçek açar bahar ile (Kemal Altınkaya)
* Karşı dağdan uçan turna, yaralı kalbime vurma (Kadri Şençalar)
* Kervanım geçmiyor kardan (Zeki Duygulu)
* Odasına girdim fincan elinde (Anonim Türkü)
* Seherde ağlayan bülbül, sen ağlama ben ağlayım (Anonim Türkü)
* Şu dağları delmeli, kül edip elemeli (Fahri Kayahan)
* Yüce dağ başında harman güç olur (Anonim Türkü)

alıntı