49) TAHİR BUSELİK MAKAMI

Tahir Buselik Makamı Dizisi, Tahir Makamı dizisine yerinde Buselik beşlisinin eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Nim Zirgüle perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici bir diziye sahip olan Tahir Buselik Makamının seyrine genellikle tiz durak civarından başlanır. Tahir Makamının sesleri kullanılarak dolaşılır. Neva perdesinde asma kalış yapılır. Neva perdesine inilirken Fa bakiye diyez (Evç) naturel yapılarak Acem haline getirilir. Tekrar Tahir Makamının seslerine geçilir. Neva'da asma kalış yapıldıktan sonra pes seslere Buselik beşlisi sesleri kullanılarak inilir. Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Bahar gelir güller açar, bülbül öter neşe saçar (Ali Galip Alnar)
* Canlandı hayalimde o şuh sazı elinde (Refik Fersan)
* Geçti o gamlı eyyam-ı serma (Rahmi Bey)
* Kız bir ince su gibi, karşımdan akıp geçme (Zeki Arif Ataergin)
* Nazlım ne kadar güzel yüzün var (Hafız Ahmet İrsoy)
* Su gelir taşa değer, Kirpikler kaşa değer (Kasım İnaltekin)


50) ŞEHNAZ MAKAMI

Şehnaz Makamı Dizisi, yerinde Hicaz, Uzzal veya Hümayun dizilerinden biri ile Hüseyni perdesindeki Hümayun dizilerinin birleşmesinden meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: İnicidir
c. Güçlü: Hüseyni perdesidir
d. Yeden: Rast perdesidir
e. Donanım: Si bakiye bemol, Do bakiye diyez

Dizinin Seyri: İnici bir seyre sahip olan Şehnaz Makamının seyrine tiz durak civarından başlanır. Hüseyni perdesi üzerindeki Hümayun dizisinin seslerinde dolaşılır. Tiz durak olan Muhayyer perdesinde ısrarlı kalışlar yapılır. Muhayyer perdesinde Buselik beşlisi halinde genişleme sesleri kullanılabilir. Hicaz dörtlüsünün sesleri kullanılarak Hüseyni perdesine inilir. Hüseyni perdesinde asma kalış yapılır. Sonra Hicaz ailesinin sesleri kullanılarak pes seslere inilir ve Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Bana derler külhanlı, tığ gibi delikanlı (Kadri Şençalar)
* Beni ateşlere salan o kapkara siyah gözler (Zeki Arif Ataergin)
* Denizin dalgasını bekliyorum, dinliyorum (Şemsettin Ziya Bey)
* Didem yüzüne nazır, nazır yüzüne didem (Nazım Yahya Efendi)
* Ey dilber-i işvebaz, nedir bu sendeki naz (Rahmi Bey)
* Feryad ki feryadıma imdat edecek yok (Tanburi Cemil Bey)
* Fırsat bulsam yare varsam (Tanburi Mustafa Çavuş)
* Gönül durmaz, su gibi çağlar (Dede Efendi)
* Sakiye mey sun ki bir gün lalezar elden gider (Alaeddin Yavaşça)
* Söyle niçin benden kaçtın, yüreğime yare açtın (Bimen Şen)


51) DÜGAH MAKAMI

Dügah Makamı Dizisi, yerinde Saba Makamı dizisine Yegah perdesindeki Neveser Makamı dizisinin eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Dügah perdesidir
b. Seyir: Çıkıcıdır
c. Güçlü: Çargah perdesidir
d. Yeden: Nim Zirgüle perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Re bakiye bemol

Dizinin Seyri: Dügah Makamı dizisi, Saba Makamı dizisi gibi yazılır. Fakat seyri biraz farklıdır. Yegah perdesi üzerindeki Neveser dizisi mu makama ayrı bir renk katar.
Dügah Makamının seyrine genellikle karar sesi olan Dügah (La) perdesi civarından başlanır. Neveser dizisinde dolaşılarak güçlüsü olan Çargah (Do) perdesinde asma kalış yapılır. Saba Makamında tiz sesler kullanılmasına karşılık, Dügah Makamında pes sesler kullanılır. Karar sesinden pese doğru inilirken Nikriz beşlisi halinde Yegah perdesine kadar inilir. Dügah perdesi üzerinde Hicaz dörtlüsü halinde genişleme yapar ki böylelikle Neveser dizisi meydana gelmiş olur.
Dügah perdesi üzerinde Saba dörtlüsünün seslerine geçilir. Tekrar güçlü sesi olan Dügah (La) perdesinde kalış yapılır. Hicaz dörtlüsünün sesleri kullanılarak karara doğru inilir. Yedeni olan Nim Zirgüle perdesi de gösterilerek Dügah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Aksaray'dan geçer iken çevirdiler yolumu (Anonim Türkü)
* Gel son nefesten evvel hastana derman getir (Sadi Işılay)
* Ne yamandır dil-i biçareye olsa müşteri (Şakir Ağa)
* Ruhum bahar umuduyla dolsun gel (Fethi Karamahmudoğlu)
* Yine o menekşe gözleri aralı (Kadri Şençalar)


52) HÜZZAM MAKAMI

Hüzzam Makamı Dizisi, yerinde Hüzzam beşlisine, Neva perdesinde Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Segah perdesidir
b. Seyir: İnici - çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Kürdi perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Mi bakiye bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: Hüzzam Makamı, en çok kullanılan makamlardan biridir. Bu makamın seyrine genellikle güçlü sesi olan Neva (Re) perdesi civarından başlanır. Hüzzam beşlisinin sesleri kullanılarak Neva perdesinde asma kalış yapılır. Hümayun dizisinin seslerine geçilir ve bu seslerde dolaşılır. Tekrar Neva perdesine inilerek asma kalış yapılır. Hüzzam beşlisinin seslerine geçilir. Yedeni olan Kürdi perdesi de gösterilerek Segah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Açmam, açamam, söyleyemem, çünkü derinde (Nasibin Mehmet Yürü)
* Ada'nın yeşil çamları aşkımıza yer olsun (Şükrü Tunar)
* Ahım gibi ah var mı acep ahlar içinde (Osman Nihat Akın)
* Akşam dönüşü geçtim o esrarlı bağından (Marko Çolakoğlu)
* Akşamın olduğu yerde bekle diyorsun, gelmiyorsun (Avni Anıl)
* Alıverin bağlamamı çalayım aman (Anonim Türkü)
* Ali'min evleri çamdan, yolcusu var Adana'dan (Sedat Öztoprak)
* Asker oldum piyade, yar yandım aman (Burhan Çakır)
* Avare gönlüm yine sensiz hicrana daldı (Melahat Pars)
* Aylar yıllar geçti yok senden bir haber (Şekip Ayhan Özışık)
* Ayrılık ümitlerin ötesinde bir şehir (Avni Anıl)
* Bahar oldu beyim evde durulmaz (Şeyh Ethem Efendi)
* Bekledim gelecektin ömre bedel an gibi (Azmi Tuğrul)
* Beklerim her gün bu sahillerde mahsun böyle ben (İsmail Hakkı Nebioğlu)
* Beni bırakıp burada, gitme güzeller güzeli (Ali Şenozan)
* Benim şu yollardan üzgün geçtiğim senin yüzünden (Sadettin Öktenay)
* Bilirim daha sen pek küçüceksin (Bimen Şen)
* Bin hüzün çöktü yine gönlüme akşamla benim (Sadettin Kaynak)
* Bir sen kaldın içimde, bir de o hatıralar (İrfan Özbakır)
* Bir zamanlar maziye bak, ne kadar şendik (Şükrü Tunar)
* Böyle mi esecekti, son günümde bu rüzgar (Teoman Alpay)
* Bu gece son gecemiz, acı günler yakında (Teoman Alpay)
* Bu ne sevgi ah, bu ne ızdırap (Abdullah Yüce)
* Çekemezler sevgimizi, bilemezler kalbimizi (Yılmaz Yüksel)
* Çıkar yücelerden haber sorarım (Sadettin Kaynak)
* Dargın ayrılmayalım, diye koştum sana dün (Yusuf Nalkesen)
* Dilimi bağlasalar, anmasam hiç adını (Selahattin Altınbaş)
* Dinmiyor hiç bu akşam, ne gözyaşım ne acım (Ziya Taşkent)
* Dün gece mehtaba dalıp hep seni andım (Semahat Özdenses)
* Ey gül-i bağ-ı eda, sana oldum müptela (Dede Efendi)
* Gecenin matemini aşkıma örtüp sarayım (Selahattin Pınar)
* Gönlüm seher yeli gibi, daldan dala essem diyor (Sadettin Kaynak)
* Hayat budur sevgilim, geçenler unutulur (Hüseyin Mayadağ)
* Her gece yollarda gözledim seni (Kasım İnaltekin)
* Her şey bana göz süzüp, baktığın an başladı (İlgün Soysev)
* Hicran, yine hicran mı bu aşkın sonu söyle (Şerif İçli)
* İçimde kim vardır, bir bile bilsen (Yusuf Nalkesen)
* Kalbimin sahibi sensin, orda yalnız sen varsın (Şekip Ayhan Özışık)
* Madem küstün dargındın, neden geldin ağladın (Yusuf Nalkesen)
* Menekşe gözlerde hiç vefa yokmuş (Şekip Ayhan Özışık)
* Ömrümüzün son demi, son baharıdır artık (Selahattin Altınbaş)
* Pişman olur da bir gün, dönersen bana geri (İrfan Özbakır)
* Seni, sesini, gözlerinin rengini, unutabilsem (Sadi Hoşses)
* Sesimde şarkısı aşkın, figan olup gidiyor (Selahattin İnal)
* Söyleme bilmesinler, bu aşkın bittiğini (Selahattin Altınbaş)
* Yine bir sızı var içimde, akşam oldu diye (Şerif İçli)
* Yitirmişim ben gülümü, uçurmuşum bülbülümü (Yusuf Nalkesen)
alıntı