53) SEGAH MAKAMI

Segah Makamı Dizisi, Segah perdesi üzerindeki Segah beşlisine, Hicaz dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Segah perdesidir
b. Seyir: Çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Kürdi perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Mi koma bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: Segah Makamının seyrine karar sesi civarından başlanır. Segah beşlisinin sesleri kullanılır ve Neva (Re) perdesinde asma kalış yapılır. Segah beşlisinin sesleri kullanılarak Evç perdesi üzerinde bulunan Hicaz dörtlüsünün seslerine geçilir. (İnişte, yani pes seslere dönerken Evç perdesi "Fa Diyez" natürel halde Acem "Fa" olarak icra edilir.)
Segah beşlisinin seslerinde ısrarla dolaşılır. Yedeni olan Kürdi perdesi de gösterilerek Segah perdesinde karar verilir.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Açılır gonca gül yar, seni sevse bülbül yar (Erol Sayan)
* Ah o gönül hırsızı, verir içime sızı (Nuri Halil Poyraz)
* Aşkın beni durmaz yakar (Sadettin Kaynak)
* Aşkın o sihirli elini, hisseder gibiyim (Erol Sayan)
* Aşk yolunda bağrı yanık yolcular (Sadettin Kaynak)
* Ay kız adın amandır, hoş bakışın yamandır (Azeri Türkü)
* Ayrılık yaman kelime, benzetmek azdır ölüme (Sadettin Kaynak)
* Ben bir küçük cezveyim, elden ele gezmeyim (Necip Mirkelamoğlu)
* Benim sen nemsin ey dilber (Ahmet Rasim)
* Ben seni unutmak için sevmedim (Amir Ateş)
* Bir rüzgardır gelir geçer sanmıştım (Sadettin Kaynak)
* Çırpınırdın Karadeniz, bakıp Türk'ün bayrağına (Hacıbeyli Üzeyir Bey)
* Derman kar eylemez, ferman dinlemez (Sadettin Kaynak)
* Dertliyim ruhuma hicranımı sardım da yine (Sadettin Kaynak)
* Dil harab-ı aşkınım, sensin sebep berbadıma (Tanburi Ali Efendi)
* Dönülmez akşamın ufkundayız, vakit çok geç (Münir Nurettin Selçuk)
* Gel gitme, kalmasın gözüm yollarda (Kaptanızade Ali Rıza Bey)
* Gözlerinden içti gönlüm neş'eyi (Şükrü Şenozan)
* Gurbet içimde bir ok, her şey bana yabancı (Teoman Alpay)
* Herkes gitti yalnız kaldım meyhanede (Refik Fersan)
* İncecikten bir kar yağar, tozar Elif Elif diye (Sadettin Kaynak)
* Kapat gözlerini kimse görmesin (Mustafa Seyran)
* Köprüler yaptırdım gelip geçmeye (Karam) (Anonim Türkü)
* Kuş olup uçsam sevgilimin diyarına (Neveser Kökdeş)
* Leyla bir özge candır, kara gözlü ceylandır (Sadettin Kaynak)
* Olmaz ilaç, sine-i sadpareme (Hacı Arif Bey)
* Ölürsem yazıktır sana kanmadan (Hayri Yenigün)
* Saçın yüzüne değse, telini kıskanırım (Teoman Alpay)
* Tuti-i mucize guyem, ne desem laf değil (Itri)


54) MÜSTEAR MAKAMI

Müstear Makamı Dizisi, Segah Makamı dizisine, Müstear dörtlüsünün eklenmesiyle meydana gelmiştir.

a. Durak: Segah perdesidir
b. Seyir: Çıkıcıdır
c. Güçlü: Neva perdesidir
d. Yeden: Kürdi perdesidir
e. Donanım: Si koma bemol, Mi koma bemol, Fa bakiye diyez

Dizinin Seyri: Müstear Makamının seyrine genellikle karar sesi civarından başlanır. Müstear dörtlüsünün sesleri kullanılarak güçlüsü olan Neva (Re) perdesinde asma kalış yapılır. Segah Makamı dizisine geçilerek orta seslerde dolaşılır. Neva perdesinden tiz seslere doğru Buselik dörtlüsünün sesleri kullanılarak çıkılır. Tekrar pes seslere Segah dizisi kullanılarak inilir ve Müstear dizisinin sesleri kullanılarak Segah perdesinde karar verilir.

Not: Aldığı arızalar ve karar sesi itibariyle her ne kadar Segah Makamına benzese de, Müstear makamı seyir olarak farklı bir makamdır. Çok fazla kullanılmamıştır.

Bu Makamdaki Bazı Şarkılar:
* Evvel benim nazlı yarim, severim kimseler bilmez (Şakir Ağa)
* Gel ey saki, şarabı tazelendir (Rahmi Bey)
alıntı