Ritmik modülasyon


müziğin armoni kısmındaki modülasyon değil de tartım kısmındaki modülasyondur. peki nedir bu? nasıl yapılı?

öncelikle baştan şunu belirteyim bir dönem (70ler hatta zaman zaman 80ler) zamanında görülen parçayı kaydedip de modülasyonı sonradan kayıtın üzerine yapınca karşılaşılan davul tonlarının module olması değil.
[Linkleri Görebilmek İçin Üye Olmanız Gerekmektedir. Üye Olmak İçin Tıklayın...]
o tamamen sonradan modülasyon fikrinin gelmesi ve kayıt kanal kayıt olmadığı için tekrar modüle bir şekilde kaydetmenin imkansızlığından doğan günümüz için komik bir durumdur.

ritmik modülasyon gruplamalar ve ölçü numaraları ile olur. gruplamalar ile dersek. dört dörtlük bir ritmi 8sekiz tane sekizlik eder) sekizlik hissiyatla çalalım. ve düz olarak dört tane sekizlik sonrasında da dört tane sekizlik olarak iki zaman bölelim.
yıldızların her biri normal sekizlik olsun, x ise aksanlı yani vurgulu gelen sekizlik olsun

x * * * x * * * / x * * * x * * * /

burada iki ölçü dört dörtlük sekizlik hissiyatta bir ritm mevcut. Ritmik modülasyon yapıp da bunu 3 de gruplayalım. ya da aksanlı gelen köşelere göre bölersek 3 3 3 3 2 2 yapalım.

x * * x * * / x * * x * * / x * x * /

bu iki ölçü altı sekizlik bir ölçü iki dörtlük yanyana gelip bir cümle oluşturmuş gibi görünür. bu iki ölçü normal dört dörtlüğün ritmik modülasyona uğramış halidir. anlaşılır olması açısından kulağa geldiği şeklini yazayım
x * * x * * / x * * x * * / x * x * /

bu ritm örneğini dream theater şarkılarında bol görürüz. keza aynısı yıldız tilbenin vazgeçtim isimli parçasında da vardır. vazgeç yüreğimden diye başlayan kısımda metronom değişti sanarsınız ama sadece ritm modüle olur.



bunun bir de kallavi versiyonu vardır. üçleme, beşleme, dokuzlama gibi tartım numaralarıyla olur.

bunun yapılışında da yine dört dörtlük gittiğini düşünerek bir örnek verelim. elimizde 120 metronomda bir ölçü dört dörtlük yani dört tane dörtlük vuruştan oluşan bir cümle olsun. bir ve üçüncü dörtlükler aksanlı gelsin. ve iki dörtlükte bir aksan gelsin.
x * * * x * * *
şimdi bu ölçü içinde bir ölçüye dört tane dörtlük üçleme koyalım. yani ölçünün içindeki her dörtlüğü üçe bölelim. sonuç olarak metronom yine 120dir. ölçü altı sekizlikmiş hissini verir. e bunda ne var allahın üçlemesi diyip geçmemek lazım. bundan yeni bir ritm oluşturunca o zaman en güzelinden ritmik modulasyon oluşuyor. üçlemeleri koyup ritmi aldı sekizlik gibi gösterdikten sonra eş zamanlı oluşan altı tane vuruş vardır. bu eş zamanda sekiz tane vuruş yapıp bundan yeni bir metronomda dört dörtlük yarattığımız vakit bu da ritmik modülasyon olur.
küçük bir hesap yaparsak
120 metronomda sekiz tane sekizlikten oluşan bir ritmimiz vardı.
sonra bu metronomu iki tane dörtlük üçleme yaparak altı parçaya bölmüş oluyoruz. ve modülasyon gereği bu altı parçadan biri yeni ritmimizde sekizliğe denk geliyor. altı tane olan vuruş sekiz tane olduğu zaman ölçü tamamlanıyor.
120 metronomda altı tane sığdığına göre sekiz tane sığması için ritm daha yavaş olacak. bunu hesaplamanın yolu 120 çarpı altı bölü sekizdir. bu da 90 a tekabül eder.


şimdi gelin bunu bu konu için süper bir şarkıyla örnekleyelim. şarkımızın adı
[Linkleri Görebilmek İçin Üye Olmanız Gerekmektedir. Üye Olmak İçin Tıklayın...]
öyle sinir ki şarkının ilk metronomu 71. yuvarlayalım 70 olsun.

bu metronomda yaaar gidiyor musun kısmı devam etsin çok. gurbete giden gelirken aynı hesabımızla 70 çarpı üç eşittir 210 ve 210 bölü dört eşittir 52.5 sonucunu bulalım.
işte nakarat ritmimiz 52.5'dur. bu bir ritmik modülasyondur. ama bununla yetinmeyip yeni metronom içinde gruplamalar yardımı ile de ritmik modulasyon yapılmıştır. gurbete giden derken aksanlar 3 3 2 şeklinde gelir. (kick ve trampet ile) üstelik bunun yanında dörtlükler de ayrıca gelir. (hi hat ile sayıyor)


bu örneklerden anlayabileceğimiz gibi bu parça tartım ve ritm konusunda inanılmaz derecede ders niteliğindedir.
piyasada çalarken kafalarına göre hızlandıklarını düşünüp o şekilde yorumlayan allah ne verdiyse yaradana kurban metronom ile oynayıp parçayı çalan davulcu ya da doğrusuna girdikten sonra yavaş oldu hızlan, hızlı oldu çek biraz diyen müzisyenlere selam ederim.
zamanında adamlar
[Linkleri Görebilmek İçin Üye Olmanız Gerekmektedir. Üye Olmak İçin Tıklayın...]

[Linkleri Görebilmek İçin Üye Olmanız Gerekmektedir. Üye Olmak İçin Tıklayın...]
düşünmüşler de yapmışlar.


Müzikte tek mutlak doğru zamandır. zamanın üzerine işlenen her sessel değer işleniş biçimine göre ritmin çeşidini; bunların ortak zaman içerisinde değişmesi ise ritmik değişimi yani modülasyonu verir

alıntı.